Meninger & Debatt

Grønland, som en del av det amerikanske kontinentet er ikke til salgs!

 
Utfordringene på Grønland betraktet fra skribenten:

Litt geopolitikk – og informasjon har jeg via København og Nordic.news fått med meg de siste 20 årene.
Den sosial økonomiske utfordringen Danmark sponser er peanøtter å regne med hensyn på allerede USA/NATO investeringer og mulig bærekraftig ressurs utnyttelse grunnet endring i klima,
De nesten 57.000 grønlendingene har kanskje ikke alene ressurser eller kompetanse til å danne 
innovasjon relatert virksomhet for ressurs utvinning – og høyteknologi  eller danne styreformer som er bærekraftig. Dette basert på https://stat.gl  data og høy grad  av utenforskap relatert sosiale og psykiske utfordringer med betydelige negative konsekvenser for mange barn, unge og familier på Grønland. 
Min umiddelbare tanke er at denne utfordringen burde kunne løses og støttes på samme måte som vi går inn med midler og ressurser andre steder på kloden fra både internasjonale organisasjoner, FN, EU  og ikke minst Norge. Her mener jeg Norge med vinn-vinn tanker og penger på bok burde vurdere en aktiv deltagelse . Vi trenger å styrke Norden samarbeide! Kanskje også med tanke på alt sløseri og deltagelse i andre prosjekter som ikke er bærekraftige og mildt sagt ute av kontroll som må stoppe.
Ny bærekraftig fokus bør gi muligheter for et tettere samarbeide mellom Danmark og Norge, kanskje? 
Del natur ressursene i modeller som Norge har gjort med sine natur ressurser  i olje- og gass sektoren.  (les: ikke tøvet med vannkraft strøm) til fordel for Grønlendingene  og Danmark med fordelingsnøkkel for de engasjerte land, organisasjoner eller investerings  fond/selskaper.

Les også min artikkel om  historien om Grønland og Norges tidligere rolle. 

Se også mer om  Pituffik Space Base.  / Wikipedia PSB 


Avtaler med Norge 
Grønlands Selvstyre har inngått en bilateral fiskeriavtale med Norge for 2025. Avtalen fastsetter det grønlandske fisket i norske farvann og det norske fisket i grønlandske farvann, samt det bilaterale samarbeidet på fiskeriområdet.  – (ref ,Naalakkersuisut.gl

Hva kan Norge gjøre eller sette fokus på? 

Mer oppgradert Nordisk samarbeide mellom NATO land med fokus på både mer Norsk selvkontroll av Svalbard sammen med utfordringer på Island, Færøyene og Grønland håper jeg er på dagsorden.
Invester og gi bistand til Grønland! 

Fremtiden er mulig litt uklar nå. Et sterkere Norden inkludert Grønland kan gi uante nye muligheter!

Hva mener du ?  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *