Grønland, som en del av det amerikanske kontinentet er ikke til salgs!
Pisker bare Trump opp situasjonen for å sette en rekke avklaringer rundt fremtiden for Grønland ?
En uttalelse om militær overtagelse er selvfølgelig tøvete absurd.
Foruten den amerikanske USSF, er det NATO som har den militære tilstedeværelsen og ikke bare USA alene som nasjon, selv om det er primært amerikanske soldater på basene på Grønland!
USA’s globale forsvar plassert i NATO land er selvfølgelig ikke bare USA sitt, og sikkerhets samarbeide er fast.
Både Danmark og NATO er økonomi strategisk utfordret i disse geopolitiske tider uten at man kanskje tar nok ansvar, og det er vel det som Trump vil ha fokus på. Mye står på spill og investerings behovet fremover er nok alt annet en avtagende. Hva vil skje hvis eventuelt Grønland hadde blitt selvstendig med hensyn på det som allerede er bygd opp sammen med en militær traktat siden 1952. Og hva med det amerikanske romvåpen programmet?
Det siste 10 året har flere fattige land med mange natur ressurser latt seg “avtale kjøpe” av andre lands interesser, f.eks. av Kina og Russland som i følge kilder allerede farter mye nær Grønland.
Det er verdt å merke seg at mens Grønland har utstrakt selvstyre, spesielt innenfor områder som naturressursforvaltning, er utenriks- og forsvarspolitikk fortsatt underlagt Danmark. Likevel har Grønland muligheten til å inngå avtaler og samarbeid med internasjonale aktører innenfor rammene av sitt selvstyre. I den nye geopolitikken er dette mulig betenkelig sett med USA øyne.
Vi må ikke glemme alle råstoffene som finnes på Grønland og ACAM med AEX Gold er den største lisens holderen for råstoff leting på Sør-Grønland med amerikanske interesser som i forretningsverden har oppfordret til “Compact of Free Association” mellom USA og Grønland med mål om å fremme økonomisk vekst og velstand gjennom amerikanske investeringer og markedsadgang. Nok en grunn til at Trump ønsker å fremskynde avklaringer om Grønland.
Grønland har stor strategisk betydning for NATO, både geografisk og militært.
Øya ligger sentralt mellom Nord-Amerika og Europa, og kontrollerer dermed viktige sjøveier i Arktis og Nord-Atlanteren. Dette gir Grønland en nøkkelposisjon for overvåkning og forsvar av disse områdene.
Hvorfor er Grønland viktig for NATO?
Militær tilstedeværelse: Grønland huser den amerikanske militærbasen Thule Air Base eller Pituffik Space Base som er dagens navn , som er en viktig installasjon for overvåkning av rakett trusler og satellittkommunikasjon. Basen er også en viktig del av USAs globale forsvar og del av USSF, og er strategisk plasserte for å kunne overvåke nordlige luftrom og havområder.
Arktis og sikkerhet: Med økt geopolitisk aktivitet i Arktis, spesielt på grunn av smeltende is og potensielle naturressurser, har Grønland blitt enda viktigere for NATOs forsvars infrastruktur.
Tilgang til regionen kan være avgjørende for både militære operasjoner og ressurskontroll.
Luft- og sjøveis kontroll: Grønland har en avgjørende rolle i overvåkningen av luft- og sjøtrafikk mellom Nord-Amerika og Europa. NATOs evne til å kontrollere eller beskytte disse rutene kan være viktig i tilfelle av konflikter, særlig med tanke på russisk aktivitet i nordområdene. Grønland er derfor ikke bare viktig for sitt geografiske strategiske plassering, men også for sin rolle i NATOs globale forsvars nettverk.
Utfordringene på Grønland betraktet fra skribenten:
Utfordringen er mange, men grunnet geopolitiske endringer så kan verken Danmark eller andre sove mer i timen med hensyn på uløst gammel koloni håndtering og uavklarte politiske strategier tilknyttet mulig fremtidig løsrivelse/selvstendighet for Grønland.
Ved å gi rettigheter til ressurser og fremtidig bilaterale vinn-vinn avtaler kan fort 4 milliard kostnaden for Danmark dekkes inn tenker en som meg som ikke har tunnelsyn eller rett og slett kanskje ikke har nok informasjon.
Litt geopolitikk – og informasjon har jeg via København og Nordic.news fått med meg de siste 20 årene.
Den sosial økonomiske utfordringen Danmark sponser er peanøtter å regne med hensyn på allerede USA/NATO investeringer og mulig bærekraftig ressurs utnyttelse grunnet endring i klima,
De nesten 57.000 grønlendingene har kanskje ikke alene ressurser eller kompetanse til å danne
innovasjon relatert virksomhet for ressurs utvinning – og høyteknologi eller danne styreformer som er bærekraftig. Dette basert på https://stat.gl data og høy grad av utenforskap relatert sosiale og psykiske utfordringer med betydelige negative konsekvenser for mange barn, unge og familier på Grønland.
Min umiddelbare tanke er at denne utfordringen burde kunne løses og støttes på samme måte som vi går inn med midler og ressurser andre steder på kloden fra både internasjonale organisasjoner, FN, EU og ikke minst Norge. Her mener jeg Norge med vinn-vinn tanker og penger på bok burde vurdere en aktiv deltagelse . Vi trenger å styrke Norden samarbeide! Kanskje også med tanke på alt sløseri og deltagelse i andre prosjekter som ikke er bærekraftige og mildt sagt ute av kontroll som må stoppe.
Ny bærekraftig fokus bør gi muligheter for et tettere samarbeide mellom Danmark og Norge, kanskje?
Del natur ressursene i modeller som Norge har gjort med sine natur ressurser i olje- og gass sektoren. (les: ikke tøvet med vannkraft strøm) til fordel for Grønlendingene og Danmark med fordelingsnøkkel for de engasjerte land, organisasjoner eller investerings fond/selskaper.
Les også min artikkel om historien om Grønland og Norges tidligere rolle.
Se også mer om Pituffik Space Base. / Wikipedia PSB
Avtaler med Norge
Grønlands Selvstyre har inngått en bilateral fiskeriavtale med Norge for 2025. Avtalen fastsetter det grønlandske fisket i norske farvann og det norske fisket i grønlandske farvann, samt det bilaterale samarbeidet på fiskeriområdet. – (ref ,Naalakkersuisut.gl)
Hva kan Norge gjøre eller sette fokus på?
Mer oppgradert Nordisk samarbeide mellom NATO land med fokus på både mer Norsk selvkontroll av Svalbard sammen med utfordringer på Island, Færøyene og Grønland håper jeg er på dagsorden.
Invester og gi bistand til Grønland!
Fremtiden er mulig litt uklar nå. Et sterkere Norden inkludert Grønland kan gi uante nye muligheter!
Hva mener du ?