Hvem tjener på krigen i Ukraina med hensyn på olje -og gass priser?
Siden Russlands invasjon av Ukraina i februar 2022 har Europas energikart blitt dramatisk endret. EU har målrettet forsøkt å kutte sin avhengighet av russisk olje og gass – og i løpet av tre år har kontinentet snudd store deler av energistrømmene. Nye forsyningslinjer er etablert, LNG-terminaler er bygget i rekordfart, og nye kontrakter er signert.
Her fokuserer jeg kun på spesifikt gass – og olje inntekt. Ikke økonomier rundt bistand, våpen og generelle ressurser. I sentrum for den diskusjonen står Norge – som Europas største gass leverandør – og beskyldes i enkelte EU-miljøer og medier for å være en “krigsprofittør”.
Men er Norge alene om å tjene penger på Europas behov for alternativ energi?
Jeg spør derfor AI , og ber den fakta sjekke og svare på spørsmål mange stiller seg:
⚡ Europa i energikrise – og energi revolusjon. 🧠 Vi spør AI:
Hvilke land – i og utenfor Europa – har økt sin eksport av olje og gass til EU etter krigen i Ukraina?
Hvor store inntekter genereres – og hvor mye av dette tilfaller staten?
Er det rimelig å kritisere Norge, når flere land også tjener på samme marked?
🌍 Oversikt: Land som har økt olje- og gasseksporten til EU
Land | Økt eksportandel til EU (2022–2024) | Hovedtype energi | Estimert andel av inntektene til staten | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
| 🇳🇴 Norge | +37 % | Naturgass og olje | 80–85 % | Ble EU’s største gassleverandør fra 2022. Statlig eierskap og høy beskatning gir stor statlig gevinst. |
| 🇺🇸 USA | +63 % | Flytende naturgass (LNG) | 20–25 % | Har firedoblet LNG-eksporten til Europa. Gevinst hovedsakelig til private selskaper. |
| 🇶🇦 Qatar | +125 % | LNG | 70–75 % | Langsiktige kontrakter med flere EU-land, bl.a. Tyskland. |
| 🇩🇿 Algerie | +50 % | Gass via rør | 60–65 % | Leverer særlig til Italia og Spania gjennom Transmed-rørledningen. |
| 🇦🇿 Aserbajdsjan | +90 % | Gass via rør | 65–70 % | Økt eksport via TAP og TANAP til Sør-Europa. |
| 🇬🇧 Storbritannia | +60 % | Gass og olje | 30–35 % | Økt eksport og videresalg, særlig fra Nordsjøen. |
| 🇨🇦 Canada | +25 % | Olje og LNG | 25–30 % | Indirekte eksport til EU-markedet gjennom samarbeid og markedsomdirigering. |
| 🇸🇦 Saudi-Arabia | +30 % | Olje | 85–90 % | Økt eksport til Europa etter EUs boikott av russisk råolje. |
| 🇳🇱 Nederland | +45 % | LNG (import og distribusjon) | 15–20 % | Har blitt et viktig LNG-knutepunkt i Europa. Lav statlig gevinst. |
| 🇪🇸 Spania | +30 % | LNG | 20–25 % | Økt import og videredistribusjon. |
| 🇮🇹 Italia | +35 % | LNG | 20–25 % | LNG-import og regional distribusjon, spesielt sørover. |
| 🇧🇪 Belgia | +25 % | LNG | 15–20 % | Distribusjonsknutepunkt via Zeebrugge-terminalen. |
Kilder: Eurostat, IEA, Energy Intelligence, nasjonale budsjettrapporter, Norskpetroleum.no (2022–2024)
📌 NB: Flere aktører, mindre volumer
I tillegg til de store aktørene over, har flere mindre land i og utenfor Europa også økt sin olje- og gasseksport til EU:
🇩🇰 Danmark: Gjenåpner Tyra-feltet og forventes å bidra med mer gass i 2025.
🇭🇷 Kroatia: Vokst som LNG-importør og videreselger gjennom Krk-terminalen.
🇳🇬 Nigeria, 🇪🇬 Egypt, 🇦🇴 Angola, 🇱🇾 Libya, 🇮🇱 Israel: Har alle økt eksporten (direkte eller via tredjepart) i moderate volumer.
➡️ Disse landene utgjør mindre andeler av EUs totale import, men understreker hvor bred og geopolitisk sammensatt energiflyten har blitt etter 2022.
📊 Fakta: Hvorfor virker det som om Norge har “tjent mest”?
Norges statlige inntekter fra olje og gass er blant verdens høyeste i prosent av energisalg. Dette skyldes:
-
Statlig eierskap (Equinor, Petoro)
-
Høy petroleumsskatt
-
Utbytter og direkte inntekter fra feltene
-
Inntekter går direkte til Oljefondet
I praksis betyr dette at 80–85 % av nettoinntektene tilfaller staten – sammenlignet med bare 20–30 % i for eksempel USA og Nederland, hvor gevinsten i større grad havner hos private selskaper.
🤔 Er kritikken mot Norge rettferdig?
Når EU og enkelte medier omtaler Norge som en “krigsprofittør”, er det relevant å stille noen viktige spørsmål:
-
Hvorfor rettes kritikken hovedsakelig mot Norge – og ikke mot andre europeiske land som også har økt sine inntekter på energi til EU?
Storbritannia har økt sin eksport av gass og olje betydelig, spesielt fra Nordsjøen. Nederland og Belgia har tjent godt på å fungere som LNG-knutepunkter, og Danmark planlegger betydelig gasseksport igjen etter gjenåpningen av Tyra-feltet.
Likevel omtales ikke disse landene som profittører. Hvorfor?
-
Er det fordi inntektene i disse landene i større grad går til private selskaper fremfor staten?
-
Eller handler det om at Norges fortjeneste er så synlig, blant annet gjennom Oljefondet og høye skatteinntekter?
Det kan også stilles spørsmål ved om deler av kritikken handler mer om politisk kommunikasjon enn realiteter. Norge har brukt deler av overskuddet på bistand til Ukraina, grønn omstilling, og økonomiske stabiliseringstiltak i både Norge og internasjonalt.
Norge har også sikret leveringssikkerhet, som EU selv har vært avhengig av for å unngå energikrise.
💬 Konklusjon: Mange har tjent – men ulikt
Krigen i Ukraina har omformet verdens energistrømmer. Mange land – både i og utenfor Europa – har tjent stort på å fylle tomrommet etter Russland. Norge er ikke alene, men peker seg ut fordi så stor andel av inntektene går til staten.
Å hevde at Norge alene er en krigsprofittør, gir derfor et forvrengt bilde – og overser at EU selv i stor grad handler med aktører som ikke fører pengene tilbake til befolkningen.
Hva mener du?
-
Bør alle som tjener på krigen kalles profittører – eller gjelder det bare stater?
-
Er det mer etisk at overskudd går til staten enn til private selskaper?
-
Burde EU heller takket Norge for leveringssikkerhet?
Del gjerne dine tanker i kommentarfeltet!
Forklaring til “Hvem tjener på energikrisen i Europa?” illustrasjonen.
🔵 Økning i olje- og gasseksport til EU (%)
🟢 Hvor stor andel av inntektene som går til staten (%)
Artikkel serien: “Vi spør AI”.
Kjell E. Larsen har en rekke skribent – og konsulent rapport oppdrag. I denne sammenheng for deres «content» har det vært spennende og legge til en artikkel serie under navnet «Vi spør AI» . Det har jeg nå også valgt å gjøre i min egen blogg. Derav egne artikler i kategorien « Vi spør AI? Artiklene er derfor 100 % AI generert.